KÖSZ! Program
Az alkotás mindenkié
Pályázati azonosító:Kosz17-036
Alapítványunk a DSZC Péchy Mihály Építőipari Szakgimnáziumával működött együtt 2018. március 1-től 2018. június 30-ig a KÖSZ! Program 2017 Az alkotás mindenkié elnevezésű, Kosz17-036 pályázati azonosítóval ellátott projektjében.
Projektünk során a szakgimnázium diákjaival és fogyatékossággal élő ügyfeleinkkel közös alkotótevékenységet valósítottunk meg. A diákok közösségi szolgálat keretében segítették különböző fogyatékossági típussal rendelkező ügyfeleinket mandalafestésben, valamint gipszöntésben. Kiemelkedő fontosságúnak tartottuk, hogy a projekt első szakaszában megfelelően érzékenyítsük a diákokat, és felkészítsük őket a várható élményekre.
A fogyatékossággal való találkozás még napjainkban is félelmeket és kellemetlen érzéseket válthat ki az ép társadalom tagjaiból, így három alkalommal is felkészítő foglalkozást tartottunk a diákoknak, hogy aztán a kézműves foglalkozások alkalmával már magabiztosan tudjanak segíteni a fogyatékossággal élő fiataloknak.
Első alkalommal alapfogalmakat ismertettünk a diákokkal, majd áttértünk a segítési módozatok és technikák gyakorlati alkalmazására. A diákok elsajátították a látássérültek kísérését, kipróbálták a fehér botos közlekedést szemtakaróval, Majd kérdéseket tettek fel mindennapjainkat és munkánkat illetően, illetve megosztották saját tapasztalataikat fogyatékos személyekkel kapcsolatban. A foglalkozás végén röviden ismertettük a programba bevont ügyfeleink fogyatékossági típusát. Ez megalapozta a következő foglalkozást, amikor a diákok találkozhattak ügyfeleinkkel, ismerkedtek, beszélgettek, csapatépítő játékkal oldottuk a fiatalok bizonytalanságát. A kellemes hangulatban eltöltött ismerkedés után ismét lehetőséget adtunk a diákoknak, hogy személyes élményeiket elmondják, félelmeiket megosszák és kérdéseket tegyenek fel. Ez alkalommal is gyógypedagógus segítette a diákokat abban, hogy megnyíljanak. A legtöbb iskolai érzékenyítés véget ér egy előadással és a diákoknak nincs lehetőségük feldolgozni a hallottakat, é s nem tudnak reflektálni, saját élményeiket megosztani. Egy hosszabb program viszont lehetőséget biztosított arra, hogy gyógypedagógussal és a diákokkal közösen dolgozzunk ki megoldási stratégiákat a már megismert fogyatékossággal élő fiatalok segítésére. Két vak fiatal, négy értelmi sérült és egy hallássérült személy vett részt ügyfeleink közül a programban.
Miután megfelelően felkészítettük és érzékenyítettük a diákokat, elkezdődhetett a projekt aktív szakasza. Az első mandalafestő foglalkozás alkalmával játékos feladatok során megismerhették a fiatalok a színek, formák jelentését, a diákok már ekkor elkezdték segíteni vak társaikat a színek, formák megismerésében. Majd elkezdtük kifesteni a mandalákat, a diákok pedagógusok segítségével kartonból sablonokat vágtak ki, melyek mentén a látássérültek ki tudták színezni az aprólékos mintázatú mandalákat. Ez nagy sikerélményt nyújtott mind a segítő diákoknak, mind pedig a látássérült fiataloknak.
A projekt másik nagy sikere az volt, hogy egyik súlyos mértékben értelmi sérült és autista ügyfelünk egy diák segítségével gyönyörű mandalát festett. A tizenhat éves lány elmondta, hogy gyógypedagógus szeretne lenni, és ezt akkor határozta el, amikor alapítványunk egy korábbi programján részt vett. Hihetetlen élmény volt látni, hogy a diákok és a fogyatékossággal élő fiatalok is egyre bátrabban dolgoznak együtt, és élvezik az együtt eltöltött időt.
A két mandalafestő foglalkozást két gipszöntő foglalkozás követte, melyeket az intézményvezető nagyvonalúságának köszönhetően bérmentve tarthattuk meg az iskola egyik termében. A diákok az egész munkafolyamatot végigkísérték és mindenben támogatták fiataljainkat a gipsz kikeverésétől kezdve a formák kiöntésén át egészen az elkészült virágtartók dekorálásáig. A kreatív foglalkozások során fiataljaink kézügyessége fejlődött, sikerélményeik hatására önbizalmuk nőtt, és felszabadultan viselkedtek integrált környezetben. Az elkészült alkotásokból az iskola diákjai kiállítást rendeztek be egy teremben, melyet az iskola minden diákja és pedagógusa megtekinthetett a tanítási időszak alatt. Ezáltal nem csupán a bevont diákok érzékenyültek, hanem közvetve a kiállítást megtekintők is.
Projektünk záró rendezvényén a fiatalok megosztották a programok során tapasztaltakat, majd kiscsoportos játékokkal és pizzázással zártuk a napot. A diákok és a pedagógusok egyaránt arról számoltak be, hogy szociális készségeik fejlődtek, érzelmi intelligenciájuk nőtt, és olyan élményekben volt részük, melyek meghatározzák embertársaikhoz való hozzáállásukat. – Olyan akadályokat küzdöttünk le együtt, melyekre kevesen vállalkoznak.
Nézd az embert, ott térdel a körülmények előtt.
/ismeretlen szerző/
Nézd a varázslót, ott térdelnek előtte a körülmények.
Gellér Zsuzsanna / a Ki-Látó Ifjúsági Iroda munkatársa
A programot az Új Európa Alapítvány és a MOL támogatja. A program az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közreműködésével jött létre.